Monsterklus geslaagd, Boogbrug bij Nieuwegein met succes verwijderd

De ‘IJzeren Dame’ werd losgekoppeld, strakgetrokken op het ponton en – na lang wachten – weggevaren. De gigaklus die twee weken geleden mislukte, werd afgelopen zondagavond alsnog volbracht. Met als resultaat: een leeg gat tussen Vianen en Nieuwegein. Het weghalen van de boogbrug tussen Nieuwegein en Vianen is een van de grootste klussen van het jaar voor Rijkswaterstaat.

Een beetje alsof het oudejaarsavond is, zo voelde het zondagavond voor de honderden kijkers op de Lekboulevard in Nieuwegein. Op de livestream keken ongeveer 6000 mensen mee. Zondagmorgen rond 08.30 uur begon de klus en rond middernacht kon de oude Lekbrug naar de voorhaven bij de Prinses Beatrixsluis in Vreeswijk worden vervoerd.

Wat gebeurt er nu met de brug?
De stalen boogconstructie wordt de komende 17 dagen in stukken gesneden in de voorhaven van de Prinses Beatrixsluis. De aannemer is daar 24 uur per dag mee bezig. De brug is straks klein genoeg om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden voor de uiteindelijke sloop op de werf van Mammoet in Schiedam. Hier worden de staaldelen nog kleiner gemaakt en afgevoerd naar een erkende verwerker. Daar zal het staal verder verwerkt worden tot grondstof. De Boogbrug had sinds de ingebruikname van de twee nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen geen functie meer. De afgelopen jaren zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel in het geheel als in delen en zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar.

De aannemer start vanaf maandag met het verwijderen van het laatste deel van de brug, de aanbrug in Vianen. Dit is het brugdeel in de uiterwaarde. De oude Lekbrug, gebouwd in 1936, was voor velen het icoon van de regio. Zij was dagelijks op de radio, want bijna dagelijks kwam zij in het nieuws tijdens de filemeldingen.

Expositie
Nog tot mei 2022 is de buitenexpositie ‘Boogbrug Vianen’ te zien die Rijkswaterstaat en het Stedelijk Museum Vianen hebben georganiseerf, dit in het kader van de verwijdering van de brug. Bezoekers kunnen wandelen of fietsen langs een serie met twaalf grote borden waarop een mix staat van historische, kunstzinnige en informatieve foto’s met prikkelende vragen of anekdotes. De borden staan aan weerszijden van de brug.

‘De IJzeren Dame’ op haar laatste rustplek in de voorhaven nabij de Prinses Beatrixsluis. Foto: Clarion Wegerif

Hoe is de Boogbrug opgetild?
De brugboog heeft een gewicht van circa 5000 ton en een hoogte van circa 30 meter. Dit maakte deze klus geen alledaags karwei. Onderaannemer Mammoet bouwde een zogenaamd gantry systeem; een hijssyteem waardoor de brugboog kon worden ondersteund en opgetild. Op een ponton dat onder de brug werd geplaatst, zaten acht masten gemonteerd die in de acht heftorens op de brug werden gekoppeld, als een soort legotechniek. Het ponton nam, bij hoog water, het gewicht van de brug over. Omgevingsmanager Sascha Oskam: “Ik ben ontzettend trots dat we deze omvangrijke operatie samen voor elkaar hebben gekregen. De verwijdering verliep veilig en beheerst. Onze aannemerscombinatie KWS – VES – DDM heeft geweldig werk verricht.”

Reinier van der Valk maakte onderstaande foto’s van het schouwspel. Heeft u foto’s mail die dan aan onze redactie dan zetten we ze er bij. De foto’s mogen naar: redactie@pen.nl.

Onderstaande prachtige foto’s mocht de redactie ontvangen van mevrouw Maria Peters-van Ewijk

Onze fotograaf Paul Oor trok dinsdag 23 november even naar de Boogbrug in de voorhaven van de Prises Beatrixsluis. Daar waren volop voorbereidende werkzaamheden en veel nieuwsgierige mensen die met het mooie weer op de fiets, lopend of met de auto kwamen ‘neuzen’. Het zijn mooie plaatjes geworden. Ziet u de markeringen op de boog van de brug waar binnenkort de snijbranders hun werk gaan doen?

Hieronder drie foto’s van’ De vliegende filmer’ wat achter is gebleven is een leeg gat. Er is nog wel wat werk te doen.

De sloop is begonnen. Foto’s boven: Marcel Bruinsma en onder van Reinier van der Valk

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk